Dikke pluim voor de tandarts

Patiënten zijn over het algemeen meer dan tevreden over hun tandarts: ze geven hem of haar gemiddeld een 8,3. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Consumentenbond heeft gehouden onder 13.000 panelleden. Verbeterpunt is het afgeven van een offerte bij een behandeling die duurder is dan 250 euro. Een derde van de tandartsen voldoet niet aan deze verplichting.

Vertrouwen in deskundigheid
Ruim 94 procent van de ondervraagden vindt dat de tandarts voldoende tijd voor het consult neemt en 83 procent heeft vertrouwen in zijn deskundigheid. Ruim de helft heeft dan ook al meer dan tien jaar dezelfde tandarts, zo blijkt uit het panelonderzoek, dat morgen in de Gezondgids wordt gepubliceerd.

Niet altijd offerte
Minpunten zijn er ook: de helft van de tandartsen komt uit zichzelf met een offerte als de behandeling duurder dan 250 euro uitvalt; een op de tien panelleden kreeg pas een kostenoverzicht, nadat ze er zelf om hadden gevraagd. Ruim een derde kreeg nooit vooraf een prijsopgave.

Transparantie staat voorop
“De KNMT blijft er bij haar leden op aandringen altijd een offerte af te geven voor behandelingen die duurder zijn dan 250 euro”, aldus KNMT-voorzitter Wolter Brands. “Transparantie staat voorop. Tandartsen informeren hun patiënten doorgaans goed, maar dat resulteert niet altijd in het afgeven van een prijsopgave.” Dat is een tandarts wel verplicht volgens de regels van de Nederlandse Zorgautoriteit. Alle behandelingen zijn opgebouwd uit codes, waarvoor maximumtarieven zijn vastgesteld. De daadwerkelijke rekening mag ongeveer tien procent afwijken van de offerte.

Liever één mondzorgverlener
Een groter bezwaar onder de panelleden echter is de verplichting om naar de mondhygiënist te gaan. “Ik vind het vervelend dat de tandarts geen tandsteen meer verwijdert en daarvoor doorverwijst naar de mondhygiënist. Vroeger was je met een bezoek aan de tandarts overal vanaf”, zo uit een respondent zijn ongenoegen. Vraagtekens bij noodzaak behandeling mondhygiënist Ruim 15 procent van de ondervraagden zet vraagtekens bij de noodzaak van de behandeling en 70 procent vindt het tarief dat de mondhygiënist rekent voor een gewone gebitsreiniging hoog tot veel te hoog. Ze stellen dat er nogal wordt gesjoemeld met het vijfminutentarief. Desondanks krijgen de mondhygiënisten een 8 van hun patiënten.

Mondzorg is teamwork
Wolter Brands: "Uit dit onderzoek blijkt ook weer dat de patiënt het op prijs stelt als de tandarts de regie van de mondzorg in handen houdt en de patiënt dus op één adres en in één afspraak alle behandelingen krijgt. Niet een herverdeling van taken maar het organiseren van mondzorg onder één dak is de enige manier om patiënten goede en betaalbare zorg te garanderen. Mondzorg is teamwork!”

Geplaatst op door Jelle

Wij kijken terug op een geslaagde en gezellige open dag afgelopen zaterdag. Hartelijk dank voor jullie komst en interesse.

opendag2
opendag3
opendag4
opendag1
opendagfoto

Uitslag prijsvraag:
Er zaten 217 snoepjes in de snoeppot. Mevrouw Dijkstra had 235 gegokt en is daarmee winnares geworden van de elektrische tandenborstel. Veel poetsplezier!

Geplaatst op door Jelle

Naar de tandarts gaan en poetsen, flossen en ragen zijn bekende middelen om schade aan je gebit te voorkomen. Maar wat zijn de verrassende boosdoeners?

Dat snoep, taart en limonade slecht voor je gebit zijn, weten zelfs kleine kinderen. Van andere drankjes en etenswaren verwacht je minder snel schade aan de tanden. De 10 grootste boosdoeners op een rij.

Vruchtensap
De grootste onverwachte boosdoener voor de tanden is vruchtensap. Hoewel een glas sap behoorlijk wat vitaminen kan bevatten, tasten de suikers en het zuur de tanden aan. Let op: door het hoge suikergehalte proef je de zuurtegraad van het sap minder goed.

Zetmeel
In de mond worden suikers omgezet in zuren die gaatjes in tanden veroorzaken. Met zetmeel gebeurt hetzelfde. Aardappelen, brood, crackers, peulvruchten en pasta bevatten veel zetmeel.

Light frisdrank
Het feit dat een light-variant van een frisdrank geen suiker bevat, betekent niet dat het geen kwaad kan. Als de frisdrank net zo veel zuren bevat als het drankje zonder suiker, tasten deze zuren ook het gebit aan.

Yoghurt
Yoghurt bevat veel zuren en tast het gebit aan, ook de varianten met suikervervangers.

Brood
Net als brood is pasta een voedselwaar dat makkelijk aan de tanden blijft plakken. Het speeksel moet dan extra zijn best doen om de tanden schoon te maken.

Koffie en thee
Koffie en thee zonder suiker vormen geen gevaar voor het gebit. Wordt er suiker toegevoegd, dan is het meteen een ander verhaal. Tanden kunnen ook verkleuren door koffie en thee.

Azijn
Een salade met een beetje azijn, mayonaise of slasaus lijkt weinig kwaad te kunnen voor het gebit, maar deze voedingsmiddelen bevatten veel zuren. Mee oppassen dus.

Fruit
Natuurlijk is fruit gezond. Een appel bevat niet alleen vitaminen en mineralen, maar maakt door de stevige kauwbewegingen het gebit sterker en maakt speeksel aan ter bescherming. Toch kan fruit veel zuren bevatten en slecht zijn voor het gebit. Denk naast appels ook aan fruit als bramen, kiwi’s, bessen, druiven, mango’s en citrusvruchten.

Te snel tandenpoetsen
Na een zuuraanval op de tanden wordt het tandglazuur van de tanden zachter. Als je meteen na een glas vruchtensap de tanden stevig poetst, raakt het glazuur sneller beschadigd. Geef de tanden een halfuurtje de tijd om het glazuur weer aan te sterken en pak dan de borstel er weer bij.

Vitaminepillen
Vitaminepillen vormen geen gevaar voor de tanden als ze op de juiste wijze worden ingenomen. Kauwen op de pillen veroorzaakt een zuuraanval en tast het glazuur aan.

Je kunt natuurlijk niet zonder eten en drinken. Een goede tip is om maar zeven keer per dag te eten en te drinken. Zorg goed voor je gebit en ga regelmatig naar de tandarts. Hiervoor kun je nu ook sparen met het goedkope alternatief voor de aanvullende tandartsverzekering. Benieuwd naar het goedkope alternatief voor de aanvullende tandartsverzekering? Check je besparing eenvoudig met de speciale rekentool

Bron: ixorg.nl

Geplaatst op door Jelle

Binnenkort (25 april t/m 5 mei) krijgen wij nieuwe behandelunits van XO. XO is een Deense fabrikant die zich sterk richt op ergonomie. U zult als patiënt een stuk comfortabeler in de stoel liggen en voor de behandelaars is het prettiger werken. De units zijn uitgerust met een mondcamera en beeldscherm, waardoor wij een gestelde diagnose kunnen toelichten met beeld.

xostoel1
xostoel3
xostoel2